508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet - Nemzeti Jogszabálytár
Ugrás a tartalomra
Nemzeti Jogszabálytár
Magyar Jogi Információs Portál
Magyar Közlöny Portál
Céginformációs Portál
EUR-LEX
Nemzeti Jogszabálytár
Nemzeti Jogszabálytár
Megnyitott jogszabályok
Jogszabálytár
Önkormányzati rendeletek
Indokolások Tára
Nemzetközi szerződések
Jogszabályfordítások
Translated legislation
Magyar Jogi Információs Portál
Magyar Közlöny Portál
Céginformációs Portál
EUR-LEX
Előzmények
Kedvencek
Élethelyzet kérdőív
Élethelyzet beállítás
Témakörök beállítása
Jogszabályfigyelő
Változások követése
Beállítások
Kilépés
Kifejezéskereső
Nemzeti Jogszabálytár
Oldalmenü
Keresés
50%
75%
90%
100%
125%
150%
175%
200%
ELI
ELI
ELI
Tartalomjegyzék
Szerkezet
Az oldalmenübe visszatéréshez használhatja az
ALT + S
billentyűket.
508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet
a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról
1
2024.10.25.
A Kormány
a munka törvénykönyvéről szóló
2012. évi I. törvény 153. § (1) bekezdés
ében, a közszolgálati tisztviselőkről szóló
2011. évi CXCIX. törvény 259. § (1) bekezdés 19. pont
jában, valamint a kormányzati igazgatásról szóló
2018. évi CXXV. törvény 281. § (4) bekezdés 16. pont
jában kapott felhatalmazás alapján,
a
4. § (2)–(3) bekezdés
e tekintetében
az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdés
ében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló
2021. évi XCIII. törvény 80.
és
81. §
-ára,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdés
ében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
(1)
A rendelet hatálya kiterjed minden munkáltatóra és munkavállalóra.
(2)
E rendelet alkalmazásában
a)
munkáltatón a költségvetési szervet,
b)
munkavállalón a költségvetési szervnél foglalkoztatottakat,
c)
alapbéren a közalkalmazotti, kormányzati szolgálati, egészségügyi szolgálati, politikai szolgálati, biztosi, valamint köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állók esetében az illetményt, a különleges jogállású szervnél közszolgálati jogviszonyban állók esetében az illetményt, közszolgálati jogviszonyban állók esetében az alapilletmény és az illetménykiegészítés együttes összegét
is érteni kell.
2. §
(1)
A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló részére megállapított alapbér kötelező legkisebb összege (minimálbér) a teljes munkaidő teljesítése esetén 2023. december 1-jétől havibér alkalmazása esetén 266 800 forint, hetibér alkalmazása esetén 61 340 forint, napibér alkalmazása esetén 12 270 forint, órabér alkalmazása esetén 1534 forint.
(2)
Az
(1) bekezdés
ben meghatározottaktól eltérően a legalább középfokú iskolai végzettséget vagy középfokú szakképzettséget igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló részére alapbérként megállapított garantált bérminimum a teljes munkaidő teljesítése esetén 2023. december 1-jétől havibér alkalmazása esetén 326 000 forint, hetibér alkalmazása esetén 74 950 forint, napibér alkalmazása esetén 14 990 forint, órabér alkalmazása esetén 1874 forint.
(3)
Teljesítménybérezésnél a teljesítménykövetelmények százszázalékos és a teljes munkaidő teljesítése esetén a teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló havi munkabérének (tiszta teljesítménybér, illetve garantált bér és teljesítménytől függő mozgóbér együttes)
a)
az
(1) bekezdés
szerinti kötelező legkisebb összege 2023. december 1-jétől 266 800 forint,
b)
a
(2) bekezdés
szerinti garantált bérminimum összege 2023. december 1-jétől 326 000 forint.
(4)
Az
(1)
és a
(2) bekezdés
ben meghatározott órabértételt, ha a teljes munkaidő napi 8 óránál
a)
hosszabb [a munka törvénykönyvéről szóló
2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 92. § (2) bekezdés
e], arányosan csökkentett mértékben,
b)
rövidebb [
Mt. 92. § (4) bekezdés
e], arányosan növelt mértékben
kell figyelembe venni.
(5)
Részmunkaidő esetén
a)
az
(1)–(3) bekezdés
ben meghatározott havi, heti és napi bértételt a munkaidő eltérő mértékével arányosan csökkentve,
b)
az
(1)
és a
(2) bekezdés
ben meghatározott órabértételt az ott szereplő összeggel, illetve annak
(4) bekezdés
szerint arányosan változó összegével
kell figyelembe venni.
3. §
Ez a rendelet 2023. december 1-jén lép hatályba.
4. §
(1)
E rendelet rendelkezéseit első alkalommal a 2023. december hónapra járó munkabérek megállapításánál kell alkalmazni.
(2)
E rendelet rendelkezéseit első alkalommal a minimálbér vagy a garantált bérminimum összege alapján meghatározott, 2024. január hónapjára járó juttatások, támogatások (ide nem értve a jogszabály alapján nyújtott, intézmények működéséhez, szolgáltatások nyújtásához adott költségvetési támogatást), ellátások megállapításánál, valamint a korhatár előtti ellátás és a szolgálati járandóság 2024. évi szüneteltetése tekintetében kell alkalmazni.
(3)
2024. január 1. napjáig a
(2) bekezdés
szerinti esetben a 2023. november 30-án hatályos, a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló
573/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet
alkalmazandó.
5. §
2
Ez a rendelet az Európai Unióban biztosítandó megfelelő minimálbérekről szóló, 2022. október 19-i (EU) 2022/2041 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
1
A rendeletet a
394/2024. (XII. 12.) Korm. rendelet 5. §
-a hatályon kívül helyezte 2025. január 1. napjával. Alkalmazására lásd e hatályon kívül helyező rendelet 3. § (2) bekezdését.
2
Az 5. § a
2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdés
e alapján hatályát vesztette, újonnan a
308/2024. (X. 24.) Korm. rendelet 17. §
-a iktatta be.
Változott rendelkezések
Megváltozott
Nincs változás
Változni fog
Nincs változás
Eszköztár
ELI
Nyomtatás
Másolás a vágólapra
Nyomtatás
Szerkezet
Keresés
Megnyitottak
Eszköztár
Változások
Önkormányzati rendeletek
Jogszabálykereső
{{ page.url }}
Megnyitottak
Megnyitottak
{{ page.url }}
Lap tetejére
Kapcsolat
Felhasználási feltételek
Akadálymentesítési nyilatkozat
PDF
Adatkezelési tájékoztató
©
A Nemzeti Jogszabálytárban elérhető szövegek tekintetében az MKIFK Magyar Közlönykiadó és Igazságügyi Fordítóközpont Zrt. minden jogot fenntart!
_
A cookie-k segítenek szolgáltatásaink biztosításában. Szolgáltatásaink igénybevételével Ön beleegyezik a cookie-k használatába.
A cookie-k kezeléséről részletesebb információt
ide
kattintva olvashat.
Elfogadom