[PAGE 1]
1 
Informace o minimální mzdě od 1. ledna 2025 
 
Od 1.  ledna 2025 je minimální mzda stanov ena podle valorizačního mechanismu 
minimální mzdy, který byl zaveden novelou zákoníku práce (zákon č. 230/2024 Sb.). 
Touto novelou jsou zároveň určeny povinnosti vlády v rámci procesu aktualizace výše 
minimální mzdy a určeny termíny, které jsou závazné při jejím zvyšování. 
Zákoník práce urč uje mechanismus výpočtu minimální mzdy , definuje podmínky 
stanovení koeficient u pro výpočet minimální mzdy a je ho frekvence, nutnost 
zohlednění povinných ekonomických kritérií (kritérií přiměřenosti) a nezbytnost 
konzultací v  rámci celého procesu se sociálními partnery prostřednictvím Rady 
hospodářské a sociální dohody ČR. 
Parametrické nastavení valorizačního mechanismu stanov uje nařízení vlády. 
Pravidelně každé 2 roky vláda svým nařízením stanov í koeficienty pro výpočet 
minimální mzdy  tak, aby umožnily přibližné dosažení cílené relace minimální 
a průměrné mzdy. 
Ministerstvo práce a sociálních věcí každoročně svým sdělením ve Sbírce zákonů 
a mezinárodních smluv do 30. září pro následující kalendářní rok vyhlásí konkrétní výši 
minimální mzdy (hodinové a měsíční). 
Od 1.  ledna 2025 do 31.  prosince 2025 činí minimální mzda pro stanovenou 
týdenní pracovní dobu 40 hodin 20 800 Kč za měsíc nebo 124,40 Kč za hodinu. 
 
Charakteristika minimální mzdy 
Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci zaměstnance. Vztahuje se 
na všechny zaměstnance podnikatelské sfé ry, kteří vykonávají práci  v pracovním 
poměru nebo právním vztahu založeném dohodami o  pracích konaných mimo 
pracovní poměr , tj.  dohody o provedení práce a dohod y o pracovní činnosti. 
Nerozlišuje se, jde-li o pracovní poměr na dobu určitou či neurčitou nebo o  souběžné 
pracovní poměry. Nárok na minimální mzdu vzniká v každém pracovním poměru nebo 
právním vztahu založeném dohodami o  pracích konaných mimo pracovní poměr 
samostatně. 
Ochrana v  odměňování m inimální mzd ou platí pro všechny zaměstnance 
podnikatelské sféry . V organizacích , v  nichž se uplatňuje kolektivní vyjednávání 
o mzdách, však lze v jednotlivých kolektivních smlouvách dohodnout minimální mzdu 

[PAGE 2]
2 
vyšší, než která je stanovena příslušným sdělením M inisterstva práce a sociálních 
věcí. 
 
Výpočet minimální mzdy 
Měsíční minimální mzda je součinem predikce průměrné hrubé měsíční nominální 
mzdy v národním hospodářství Ministerstva financí a koeficientu pro výpočet minimální 
mzdy. Takto vypočtená výše měsíční minimální mzdy se zaokrouhluje na celé 
stokoruny nahoru. 
Koeficient pro výpočet minimální mzdy je pro celý kalendářní rok stanoven nařízením 
vlády. 
Predikci průměrné  hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství  na 
následující kalendářní rok vyhl ásí Ministerstvo financí  sdělením ve Sbírce zákonů 
a mezinárodních smluv do 31. srpna kalendářního roku. 
Hodinová minimální mzda pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin se vypočte 
jako podíl měsíční minimální mzdy a průměrného počtu pracovních hodin připadajících 
v kalendářním roce, pro který se výpočet provádí, na jeden kalendářní měsíc. Do počtu 
pracovních hodin se pro tento účel nezahrnují pracovní hodiny, na které připadá při 
rovnoměrném rozvržení pracovní doby do pětidenního pracovního týdne 
v kalendářním roce svátek. Výše hodinové minimální mzdy se zaokrouhluje na 
desetihaléře směrem nahoru. 
Vypočtenou měsíční a hodinovou minimální mzdu na následující kalendářní rok 
vyhlásí Ministerstvo práce a  sociálních věcí  sdělením ve Sbírce zákonů 
a mezinárodních smluv do 30. září předchozího kalendářního roku. 
 
Provedený postup výpočtu výše minimální mzdy a časový harmonogram 
• Sdělením Ministerstva financí ze dne 23. srpna 2024 byl a vydána predikce 
průměrné hrubé mzdy pro kalendářní rok 2025 (tato predikce činí 49 233 Kč). 
• Vláda svým nařízením ze dne 18. září 2024 (po předchozí konzultaci se sociálními 
partnery a zohlednění analýzy přiměřenost i) stanovila dva koeficienty pro výpočet 
minimální mzdy pro roky 2025 a 2026  (0,422 pro rok 202 5, resp. 0,434 pro rok 
2026), kterými se násobí predikce průměrné hrubé mzdy pro daný rok. 
• Ministerstvo práce a sociálních věcí  na základě výše uvedeného  nařízení vlády 
a sdělení Ministerstva financí vypočetlo, zaokrouhlilo (na stokoruny nahoru měsíční 

[PAGE 3]
3 
a na desetihaléře nahoru hodinovou) výši minimální mzdy pro rok 2025 a vyhlásilo 
ji svým sdělením ze dne 23. září 2024. Stejně bude postupovat i v roce 2025  pro 
výpočet výše minimální mzdy pro rok 2026. 
• V roce 2026 vláda stejným postupem (nařízením) stanoví koeficienty pro výpočet 
minimální mzdy pro roky 2027 a 2028. 
• V roce 2025 má být dosaženo relace minimální a průměrné mzdy cca 42,2 %, resp. 
43,4 % v  roce 2026. V  následujících letech by mělo postupně docházet  ke 
zvyšování relace minimální a průměrné mzdy tak, aby v roce 2029 bylo dosaženo 
47 %. 
 
Minimální mzda a délka pracovní doby 
Výše minimální mzdy se vztahuje ke stanovené týdenní pracovní době 40 hodin. Podle 
§ 79 zákoníku práce však mohou mít zaměstnanci stanovenou i jinou týdenní pracovní 
dobu. Stanovená týdenní pracovní doba zaměstnanců pracujících v  podzemí 
a zaměstnanců pracujících v nepřetržitém nebo vícesměnném pracovním režimu činí 
37,5 hodiny týdně. Stanovená týdenní pracovní doba zaměstnanců s  dvousměnným 
pracovním režimem činí 38,75  hodiny týdně. Zkrácení stanovené týdenní pracovní 
doby bez snížení mzdy může obsahovat také kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis. 
Ve všech těchto případech se minimální mzda za hodinu zvýší úměrně ke zkrácené 
stanovené pracovní době. Tím je zajištěn při různé délce stanovené týdenní pracovní 
doby nárok zaměstnance (při odpracování stanovené doby) na stejnou výši minimální 
mzdy za týden, resp. měsíc. Konkrétní sazby na hodinu podle stanovené týdenní 
pracovní doby odvodí zaměstnavatelé z hodinové sazby podle vzorce: 
 MMx = MMz krát k 
 k = 40 / x 
 
 MM = minimální mzda pro stanovenou týdenní pracovní dobu 
 z = 40 hodin  
 x = jiná stanovená týdenní pracovní doba, například 37,5 hodin 
 
 Výpočet: 
 MM37,5 = 124,40 krát k 
 k = 40 / 37,5 = 1,0667 

[PAGE 4]
4 
 MM37,5 = 124,40 krát 1,0667 = 132,69748 zaokrouhleno na 132,70 Kč 
 
Příklady minimální mzdy 
podle délky stanovené týdenní pracovní doby 
Týdenní pracovní doba 
v hodinách 
Minimální mzda v Kč/hod. 
(zaokrouhleno na desetihaléře směrem nahoru) 
40 124,40 
    38,75 128,50 
  37,5 132,70 
 
Zaměstnanci odměňovanému měsíční mzdou, který má sjednánu kratší pracovní dobu 
(§ 80 zákoníku práce) nebo který neodpracoval v  kalendářním měsíci příslušnou 
pracovní dobu odpovídající stanovené týdenní pracovní době , se minimální mzda  
snižuje úměrně odpracované době. 
Například zaměstnanci organizace se 40 hodinovou stanovenou týdenní pracovní 
dobou, jehož týdenní pracovní doba je sjednána pouze na 20  hodin týdně, nenáleží 
minimální mzda ve výši 20 800 Kč, ale pouze ve výši 10 400 Kč za měsíc. 
 
Doplatek do výše minimální mzdy 
Nedosáhne-li mzda nebo odměna z dohody v  kalendářním měsíci výše minimální 
mzdy, je zaměstnavatel povinen zaměstnanci poskytnout doplatek, a to bez ohledu na 
jeho zaviněnou či nezaviněnou nižší výkonnost, což platí i  pro zaměstnance 
odměňované úkolovou mzdou. 
Do dosažené mzdy rozhodné pro vznik nároku na doplatek do  minimální mzdy se 
zahrnují všechna mzdová plnění, s výjimkou mzdy za práci přesčas, příplatku za práci 
ve svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí, za zvýšenou zátěž 
zaměstnance ve zdravotnictví  a za práci v  sobotu a v  neděli. Do mzdy se rovněž 
nezahrnují plnění poskytovaná v souvislosti se zaměstnáním, zejména náhrady mzdy, 
odstupné, cestovní náhrady, odměna za pracovní pohotovost. 
 
Právní úprava minimální mzdy 
Základní právní úprava minimální mzdy je stanovena v aktuálním znění § 111 zákona 
č. 262/2006 Sb. (zákoníku práce). 

[PAGE 5]
5 
Prováděcími právními předpisy jsou: 
• nařízení vlády č. 285/2024 Sb. o koeficientu pro výpočet minimální mzdy 
v roce 2025 a 2026, 
• sdělení Ministerstva financí č. 251/2024 Sb. o vyhlášení predikce průměrné 
hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství pro rok 2025, 
• sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí  č. 286/2024 Sb. o vyhlášení 
minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného platu a rozpětí výše příplatku 
za práci ve ztíženém pracovním prostředí pro rok 2025. 
 
Kontrola odměňování minimální mzdou 
Kontrolní činnost v  dodržování pracovněprávních předpisů v  oblasti odměňování 
zaměstnanců vykonává Státní úřad inspekce práce a jemu podřízené oblastní 
inspektoráty práce podle místa výkonu pracovní činnosti na základě zákona 
č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů (http://www.suip.cz/). 